Annons

Insändare: Borgholms kommun i dialog med medborgarna

I mitt minne dyker denna fras upp som jag läst någonstans, egentligen ganska oväsentligt . Men slutar denna dialog vid en punkt där gårdsgatan slutar vid Tullgatan, i alla fall får vi som bor i Rosenforsområdet denna känsla då vi börjar sätta oss in i kommunens planer för ett utvidgat industriområde väster om Kungsgårdsvägen.
Publicerad 9 april 2020
Detta är en insändare i Ölandsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Borgholms kommun, uppmaningen är gör om och gör rätt”.
”Borgholms kommun, uppmaningen är gör om och gör rätt”.

Verkar som traditionen att blanda områden för boende och verksamheter med alla de problem som uppstår såsom buller, tung trafik mm sitter djupt rotad i kommunhuset. Eftersom en utbyggnad kommer att påverka boendestandarden negativt för många i området uppstår en irritation och ilska att man från kommunens sida inte mer förankrar sina planer bättre hos invånarna, känslan infinner sig att man försöker smyga igenom planerna. Fastighetsägare har begärt ett allmänt samråd men kommunens tjänstemän hänvisar till corona-epidemin och vill enbart träffa några få. Kan tyckas vara en stor försvagning av den demokratiska processen, kanske är det läge att senarelägga.

Som boende på Såningsvägen sedan områdets tillkomst som bostadsområde med några få lättare verksamheter vilket gjorde att området var ett av de lugnaste med liten trafikbelastning i tätorten har vi sett att sakta men säkert att allt fler verksamheter flyttar in vilka alla ökat trafikmängd men även störningsmoment som tung trafik och damm/ buller. Även tillfälliga men ändå ganska långa perioder med tung trafik med schaktmassor vilket resulterat i att Kungsgårdsvägen mer liknat en leråker. Läser man samrådshandlingarna så inser man att trafikmängd och störningar kommer att öka drastiskt då antalet industrifastigheter kommer att öka med cirka 20 styccken. Med lite fantasi kan man ana att en ökad bostadsbebyggelse öster om industriområdet sker i framtiden vilket än mer ökar trafikbelastningen på Kungsgårdsvägen. Här passar ordspråket ”ger man djävulen lillfingret tar han hela handen” in ganska bra. Beskrivningar i samrådet som att ”styra trafiken inom områdets vägar” ”inga nya utfarter mot Kungsgårdsvägen” eller ”styra vilka verksamheter som etableras i området” väger ganska lätt om man ser till den ”styrning ” av den verksamhet som idag är etablerad.

Annons

Ser vi till trafiksituationen i området finns det mycket att önska, här verkar kommunen helt glömt bort oss. 50 km råder i hela området, de flesta gator är smala och saknar trottoarer. I övriga tätorten råder 40 och 30 i hastighet även på huvudleder vilket är fullt förståeligt, men att 50 km råder på gator i bostadsområden med skymda utfarter, barn och husdjur verkar vara helt okej om det ligger i Rosenforsområdet. Även om det finns gång/cykelvägar i området fungerar Kungsgårdsvägen som skolväg för en del. Den utgör också en del av cykelvägen mellan Borgholm och Tryggestad och i framtiden också transportled för en eventuell förlängning av bostadsområdet söderut. Att då utöka trafikbelastningen till industriområdet kommer att öka olycksfallsrisken och störningar för boende.

Borgholms kommun, uppmaningen är gör om och gör rätt. Bygg ny infart till industriområdet någonstans vid Vasahuset och lös trafikproblemen vid infarten till slottet på samma gång, samt lägg om vissa befintliga till och utfarter i industriområdet till denna. Prioritera de boende denna gång.

Åtgärderna för att minska buller/damm med antingen en vall eller plank verkar mest som hämtat från någon kåkstad vilken placeras öster om Kungsgårdsvägen vilket jag tror att de som bor närmast nog uppfattar som en ren förolämpning. Löser inga problem med vare sig med trafik eller för de som bor norr om korsningen vid Verkstadsgatan. Vi ser gärna buller och dammdämpande åtgärder men då bör de förläggas väster om vägen.

En irriterad Lars Karlsson Såningsvägen 10

Annons
Annons
Annons
Annons