Annons

Det ligger i varje ölännings intresse att lösa de enorma köerna!

Största hotet mot Ölands Skördefest är Ölands Skördefest popularitet.
Publicerad 4 oktober 2018
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.

Skördefesten slåss därmed så att säga med sig själva. Och det kan vara en nog så svår motståndare.

Vi har aldrig sett så mycket folk under Ölands Skördefest som i år. Det är förstås något väldigt positivt för alla oss som på något sätt är beroende av evenemanget och vad det för med sig. Och vi kan nog säga att det är alla ölänningar.

Annons

Men att höra människor beskriva hur de suttit två och en halv timme för att ta sig från Borgholm till Kastlösa, eller en och en halv timme från Färjestaden till Norra Möckleby är inget som som är bra reklam för vare sig Öland eller Ölands Skördefest.

Det heter visserligen att folk drar folk, men det finns ändå inget som skrämmer så mycket som köer.

Ölands Skördefest gör givetvis rätt som nu söker analysera bekymren. Betydligt roligare problem att lösa än om det inte kommit några besökare alls, men ack så viktigt.

Verksamhetschefen Pia Axelsson är själv inne på några lösningar. En spridning av evenemangen vore högst önskvärt. Nu händer väldigt mycket centralt på Öland och vid samma tidpunkt mitt på lördagen. Skulle inte några evenemang kunna dra igång vid typ 16-tiden eller kanske rent av marknadsföras som kvällsevenemang? Möjligtvis att ett enskilt evenemang skulle förlora något i det korta loppet, men i det längre perspektivet så behåller vi på så sätt besökarna, de slipper sitta sitta i jätteköer och svära ”aldrig mer skördefesten”.

Sedan har vi den största nöten av alla att knäcka - färden över Kalmarsund.

Vågar Trafikverket att testa tre filer i riktning mot fastlandet nästa års skördefestsöndag? Är det ens möjligt?

Här skulle jag vilja se ett helhetsgrepp. Vad skulle konsekvenserna bli?

Genast uppstår en rad frågor. Räddningstjänst, polis och ambulans är nummer ett och viktigast - kan de göra sitt jobb med tre välfyllda filer mot fastlandet och en ensam fil i riktning mot Öland? Av de två filer som normalt går mot Öland en skördefestsöndag, brukar ju utryckningspersonal med påslaget blåljus kunna använda en vid krissituation.

Och var kan tre filer bli två igen? Pratar vi om Hansarondellen i Kalmar, där i vart fall kalmariter och norrgående trafikanter vikit av?

Färjetrafiken? Hur kommer det sig att vi inte har en enda färjeförbindelse mellan Öland och fastlandet under den mest trafikerade söndagen på hela året?

Annons

Det heter att skördefestpubliken inte åker färja. I någon mån stämmer det säkert, men för exempelvis dagsbesökarna eller de ölänningar som vill ta sig över sundet för att jobba, handla eller se på allsvensk fotboll?

Det här är frågor som Ölands Skördefestorganisationen har för knappa resurser att arbeta med. I stället skulle jag vilja se ett projekt underställt kanske de bägge Ölandskommunerna genom Ölands Kommunalförbund, gärna i samarbete med Regionförbundet, samt naturligtvis Trafikverket.

Ett lyckat projekt kring skördefestavslutningen skulle kunna få ringar på vattnet och på liknande sätt kunna bilda modell för andra trafikhelger såsom kristi himmelsfärd, midsommar och semsteravslutningar.

Detta ligger i varje ölännings intresse!

Peter BoströmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons