Ledaren: ”Den som fattar sitter i alla fall inte bakom KLT:s rattar!”

Efter KLT:s ”studiebesök” på Öland i tisdags är frågan befogad. ”Vem sjutton är det som styr bussarna?
”Hur är det möjligt att en trafiknämnd kan vara så dåligt uppdaterad om sin egen trafik?”, det undrar Ölandsbladets chefredaktör efter KLT:s mindre lyckade pr-besök i tisdags eftermiddag.

För maken till snömos som ordförande för Region Kalmars Trafiknämnd levererade under den korta men besvärliga bussturen mellan Färjestaden och Södra Möckleby på tisdagseftermiddagen är svårslaget.

”Vi tittar på det,” ”ett nytt system skulle kunna lösa det” och ”ah, vi tar med det” - alltså, svenskt mästerskap i skitsnacksbingo.

Nu är frågan om all kritik skall läggas på Trafiknämnden eller om det också hänger på vad våra lokala kommunala företrädare för fram till de folkvalda i styrelsen? Eller om KLT är tjänstemannastyrt, för jag har själv rent privat ställt frågor till KLT med anledning av strulande kommunikationer utan att ens få svar.

Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.

Några frågor som dyker upp efter tisdagens tämligen misslyckade pr-turné:

* Hur är det möjligt att Trafiknämnden inte vet om att det inte ens går att åka buss från Ölands två största orter, Färjestaden till Borgholm, utan att passera Kalmar?

* Hur är det möjligt att Ölands och en av regionens absolut allra största arbetsplatser med 500 anställda inte har en enda bussförbindelse - Guldfågeln i Mörbylånga?

* Varför måste jag boka närtrafik en hel vardag innan jag ska åka? Om jag behöver buss måndag morgon så måste den alltså bokas redan på fredagen före.

* Varför finns det inte ens en hållplats vid Träffpunkt Öland, vilket egentligen är den enda riktiga sam-parkeringsplatsen som finns på ön? Väntan på den där trafikplatsen i Algutsrum kan ju ta ytterligare flera år?

* Hur kan en representant för KLT:s trafiknämnd bli förvånad över att han måste promenera två kilometer från Capellagårdens skola till närmaste busshållplats? Förstår att man inte kan ha koll på alla hållplatser i länet, men uppenbarligen har inte partikamraterna briefat honom innan tisdagens pr-turné.

* Varför ska en pensionär med seniorbiljett på hemväg från länssjukhuset till Södra Möckleby behöva lösa ny biljett till fullpris i Mörbylånga klockan 15.03, enbart med motiveringen att från 15.00 gäller fullpris. Att ”peaktiden” i Kalmar infaller klockan 15-17 i Kalmar innebär ju inte precis att det är någon ”peaktid” i Södra Möckleby vid den tidpunkten.

Till ovanstående punkter ska förstås också tillföras frågorna om de indragna bussturerna på norra, östra och södra Öland, som kommer från människor som undrar varför de överhuvudtaget skall bidra med skatt till Regionstyrelsen?

Den som fattar tycks i alla fall inte sitta bakom KLT:s rattar...

Läs mer

Mörbylånga köping 200 år

Från gästgivargården i Mörbylånga till Rosenbad i Stockholm

Bara 14 år gammal lämnade en av gästgivarens söner föräldrahemmet vid torget i Mörbylånga. Året var 1893. Han hette Agnar Bernhard Petersson men tog sig långt senare namnet Mörling efter Mörbylånga. Ytterligare några år senare när han jobbade på krog i Paris stavade han det Meurling. Hans namn är förknippat med många guldkrogar i Stockholm.

Coronavirus

Hjärteslantar till 30 föreningar som hjälper äldre och sköra

Ölands bank kommer att tillsammans med kommunerna stötta många föreningar på ön som arbetar ideellt för att stötta ensamma och äldre som vill ha hjälp med att handla och uträtta andra ärenden.

Coronavirus

Silverlinjen om pausen: ”Inget val”

Tvärnit i kundunderlaget - därför ställer Silverlinjen in körningarna från och med måndag.

Öland

Byggnads efter gränspolisens tillslag: ”Det är människohandel”

Gränspolisens tillslag på en byggarbetsplats i Borgholms kommun avslöjade illegal arbetskraft.

Öland

Ledare: ”Allt det du och jag gör har betydelse!”

De senaste veckorna har visat varför jag älskar Öland och ölänningarna. Vi bryr oss faktiskt om varandra!

Öland

Börskrönika: Telebolag klarar nedgången bättre

Landets vid sidan om Ericsson mest spridda aktie, Telia med ca 400 000 direkta ägare, sänker förslaget till utdelning från 2:45 till 1:80 kr. Dessa 60 öre i minskad utdelning innebär att Telia får 2,7 miljarder kr mer i kassan.