1. Avdelningararrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Ledaren: ”Dyrt och svårförståeligt när kommunerna bara marknadsför sig själva!”

Fantastiska filmer över södra Öland. Men varför har inte de bägge Ölandskommunerna gemensam filmare och slutar konkurrera med varandra? ”Även om vi har två kommuner måste vi kunna marknadsföra oss tillsammans!”, tycker Ölandsbladets chefredaktör Peter Boström

Mörbylånga kommun har anställt en fantastiskt skicklig filmare. Det jag inte begriper är varför en sådan tjänst inte delas mellan de två Ölandskommunerna?

Vad hände med samarbetsformerna?

Nu anställer Mörbylånga kommun kommunikatörer på sitt håll och Borgholms kommun på sitt. Låta vara att det behövs en och annan som sköter de interna kommunikationerna, fixar med den specifika hemsidan och sådana saker.

Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på olandsbladet.se, appen MinÖlandsbladet och e-tidning tis, tors, lör. Endast 1 krona första månaden! (ord pris 99 kr)

Men när det gäller marknadsföring? Även om vi nu har två kommuner så borde vi väl kunna marknadsföra oss tillsammans?

Ölands Turist lyder under Ölands kommunalförbund. Ölands Kommunalförbund är de bägge Ölandskommunernas ”neutrala plan”, där man hjälps åt. Ordförandeposten skiftar mellan Borgholm och Mörbylånga. Ja, det är lite rörigt det där, men i stället för en kommun så finns det sådana där ”neutrala plan” som ska verka för hela Öland.

Men de som ska verka för hela Öland blir färre och de som ska arbeta för respektive kommun blir fler. För mig är det en obegriplighet.

Rent marknadsföringsmässigt så kunde inte Öland varit enklare. Vi har en ö och vi har en bro, med vilken i stort sett alla kommer till oss via.

Hur kommer det då sig att Mörbylånga kommun utvecklar och finansierar en app där huvudattraktionen är att hålla koll på trafikleden över denna bro, samt komplettera med badtemperaturer?

Till våren ska besökare på Eketorps borg kunna koppla in sig på appen och få en audio-guidning om fornborgen och södra Öland.

Varför ligger inte en app under Ölands kommunalförbund och en gemensam marknadsföringskanal som Ölands Turist? Nu kör Mörbylånga kommun helt sitt eget race - appen har kostat 263 400 kronor och den årliga supporten är 24 000 kronor. Borgholms kommun blir snarast en huvudkonkurrent för Mörbylånga kommun.

Och filmaren Marcus Carlsson som nu gör magiska filmer för Mörbylånga kommun. Hoppas att ni har sett dem, för det är stor konst att se Marcus korta filmklipp med exempelvis Eketorps borg, världsarvet på södra Öland och låga solnedgångar över Långe Jan. Det ger verkligen en inbjudande känsla till…ja, Mörbylånga kommun eller om det nu är Öland?

Jo, från Mörbylånga kommun heter det att filmaren också ska göra filmklipp om kommunala verksamheter, inte bara soluppgångar över Alvaret. Men utan att veta filmarens exakta arbetsschema så borde det finnas utrymme för både Mörbylånga och Borgholms kommun att kunna använda hans kunskaper.

Att marknadsföra oss tillsammans borde vara både enklare för mottagaren att förstå och betydligt mer ekonomiskt! Betydligt bättre, helt enkelt!