Väg 136: Det här är planen – ”Tar bort 2+1-vägarna norrut”
Den nya planen är att de vägräcken som startar på väg 136 strax efter Ölandsbron förlängs norrut, bort till Idehultet. Denna sträcka blir då avsedd för en hastighet på hundra kilometer i timmen.
– Vid rastplatsen i Idehultet blir det sedan tvåfältsväg vidare upp till Borgholm och åttio kilometer i timmen. Så egentligen är det vi gör att vi plockar bort den här 2+1 delen på den sträckan men vi behåller gång-och cykeltankarna där vi vill förbättra möjligheterna att kunna cykla längs 136:an, beskriver projektledaren Carl-Fredrik Nelson.
Han beskriver att kollektivtrafikåtgärderna är kvar, där alla hållplatslägen ska förbättras samt även planerna för den nya kollektivtrafikanläggning som ska byggas i Algutsrum.
Även de tänkta åtgärderna i Rälla med korsningar samt så kallade GC-portar (gång- och cykeltunnlar) hänger kvar, likaså den tunnel i Glömminge vid skolan samt en ny korsningsutformning.
Den nya 2+1-sträckan mellan Algutsrum-Idehultet är planerad att gå öster om nuvarande väg. Carl-Fredrik Nelson menar att det medför en säkrare utfart för de boende längs vägen som idag får backa ut på 136:an.
En annan förklaring till att vägprojektet blir dyrare än planerat är att det råder speciella förhållanden på Öland.
– Det är många komplexa frågor utmed vägen som gör att det blir dyrare. Det är ett rikt natur och kulturlandskap. I närheten av vägen och i de områden vi har så är det ett hundratal rödlistade arter som vi måste hantera. Det är en komplexitet som gör att det blir dyrare.
– Men vi uppfyller projektmålen och känner att vi tar en större hänsyn till värdena på Öland.