Annons

På väg mot avslut: ”En av de finaste sträckorna”

Läget?
– Det flyter på bra, de har kommit långt på den här korta tiden.
Den sista, tolv kilometer långa etappen av Ölandsledens norra cirkel har rullat igång.
NORRA ÖLAND • Publicerad 20 mars 2019 • Uppdaterad 21 mars 2019
Avsnittet norr om Byxelkrok över Neptuni åkrar ska förhoppningsvis stå cykel-klar till sommaren, medan den tolv kilometer långa etappen av Ölandsleden i sin helhet når slutbesiktningsmålet  i september.
Avsnittet norr om Byxelkrok över Neptuni åkrar ska förhoppningsvis stå cykel-klar till sommaren, medan den tolv kilometer långa etappen av Ölandsleden i sin helhet når slutbesiktningsmålet i september.Foto: Michael Ståhl

Åk in i Byxelkrok och du möter två mångmiljonsatsningar där tunga, dieselosande maskiner jobbar för framtiden. I hamnen tippar kommunen 40 - 45 miljoner kronor i sjön och för pengarna fås en skyddad, utbyggd hamn som kan överleva på sikt och för stunden är arbetet koncentrerat till den nya södra vågbrytaren som på kort tid nått nära 160 meter ut, mer exakt 157 meter på onsdagsförmiddagen meddelar projektledaren Lennart Bohlin.

Men det är inte därför Ölandsbladets utsände är på resande fot tillsammans med Ölandsledens frontfigurer Christer Petersson och Eddie Forsman. Efter att först ha provat på en liten bit av ledens kanske trixigaste och backigaste avsnitt där mountainbike passar bättre än stadscykel – i den täta tallskogen efter Byrumsvägen – stannar vi till direkt norr om hamnen i Byxelkrok.

Annons

– Det här var väl värt vänta på, detta är en av de finaste sträckor vi har, säger Eddie Forsman, ordförande för detta cykelledsprojekt, och blickar ut över Neptuni åkrar där ledens sista etapp i norr envetet vinner mark, meter för meter. 2,5 meter bred växer en av Sveriges naturskönaste cykelleder fram.

– Det flyter på bra, de har kommit långt på den här korta tiden, konstaterar projektledaren Christer Petersson.

Sträckningen över naturreservatet Neptuni åkrar är smått dramatisk, leden böljar fram, ena stunden slickar den havskanten för att hundra meter senare löpa parallellt med vägen och då och då görs en till synes omotiverad rundning av något enbuskparti eller ”lite sten”.

Vid Neptuni åkrar kommer leden att bölja fram.
Vid Neptuni åkrar kommer leden att bölja fram.Foto: Michael Ståhl

– Ett fornminne, det får vi inte gå närmare än 20 meter, rättar Christer Petersson och berättar att ”varje decimeter” av etappen synats noga av länsstyrelsens naturexpertis innan ok.

– Vi har anpassat efter oss efter växtlighet och skyddade djurarter, biologerna låg på knäna vid utstakningen, tillägger han medan Eddie Forsman fortfarande är smått betagen av den naturprakt Byxelkrok bjuder på denna vårskimrande dag i mars månad.

– Tänk dig att cykla här, det är ju bara att ta med sig fiskespöt och dra upp en öring så är maten fixad. Eller så cyklar du i badbyxor, det kommer att stänka upp, säger han entusiastiskt i bruset av vågorna som slår in från norr.

Vid den nordostliga änden av Neptuni åkrar ska leden korsa vägen, dra vidare mot Grankullavik, in i Trollskogen efter skogsvägar gemene man inte vet att de finns för att komma ut ner mot Böda sand för att sedan bindas ihop med den redan befintliga del vars sydliga ände finns vid Böda-sågen.

”Colin Nutley” - väg i Trollskogen, snart bättre preparerad för cyklister.
”Colin Nutley” - väg i Trollskogen, snart bättre preparerad för cyklister.Foto: Michael Ståhl

– Perfekt för de som bor på Böda sand. Helt bilfritt kan de cykla till Böda och Byxelkrok, kommenterar Eddie Forsman och betonar att projektet i grund och botten är ett näringslivs-dito för att ”skapa jobb”.

– Vi bygger, sedan ska näringslivet förädla och dra nytta av produkten.

Efter cirka 17 nedlagda miljoner och en massa fyllnadsmassor - vilka fraktas via pråm från Oskarshamn, massorna alltså – ska leden stå helt klar i september.

Annons

– Ja, absolut, det förutsätter jag, svarar Christer Petersson på frågan om arbetet så här långt följer tidsplanen.

– Och då, i september, är vi helt klara i norr, då har vi lagt ner ungefär hälften av projektets samlade medel norr om Äleklinta. Vi pratar 45 miljoner kronor, fyller Eddie Forsman i.

Och sedan?

– Då tycker jag att det är dags för politikerna att ta sig en ordentlig funderare på om att fortsätta på östra sidan så att Ölandsleden går runt hela Öland. När man drar fram VA till östra sidan är det perfekt att bygga cykelväg ovanpå, svarar Eddie Forsman.

Michael StåhlSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons